torstai 10. tammikuuta 2008

KONE SURRAA...


Puikot ovat saaneet levätä edelleen. Koneella kun saa valmista nopeammin. Tämä baskeri lähti äsken tyttären päässä kouluun.

Lanka Pirtin kehräämön kampalanka 90 tex x 3
menekki 106 g
Ajatus tästä baskerista on muhinut jo pitkään. Eilen illalla sitten ryhdyin muovaamaan tätä. Yhden version purin, kun patenttineulos jäi liian matalaksi. Tämän tyyppisiä olen neulonut (korkeammalla reunuksella ja eri kuviolla) ennenkin, 80-luvun loppupuolella, neulefirmassa töissä ollessani.

Muokkaamista helpottaa tietenkin tutun langan käyttö. Pirtin kehräämön kampalanka (myös muutkin kehräämön langat) on ollut minulle tuttavuus jo yli 20 v ajan. Muutenkin olen suomenlampaan puolestapuhuja, mutta ertyisesti langan ominaisuudet (ekologisuudesta puhumattakaan) ovat miellyttäneet minua. Oikeaoppinen hoito on mahdollistanut vanhojenkin, jo 20 v sitten valmistuneiden neuleitteni säilymisen käyttökelpoisina tähän päivään saakka. Ajattomien perusneuleiden muoti ei juuri vaihtele, joten parin kolmen vuoden tauon jälkeen käyttöön otettuna neule on kuin uusi.  Lempipuseroihini olen joskus neulonut uudet hihansuuresorit.

Nyt olen tässä miettinyt yhden puolipatenttineuleisen puseron huovuttamista koneessa. Tai ensin se pitäisi tuunata kassin muotoon. Katsotaan ehdinkö sen kimppuun  lähiaikoina. Saisinpahan neuloa uuden sellaisen puseron, vaikka eri värisenä. :D

Tässä vielä kuva baskerista toisesta kulmasta.


Tässä torstain tuumailuja.
Hyvää päivänjatkoa kaikille!



Ei kommentteja:

Lähetä kommentti